Zadrapania, przetarcia czy inne uszkodzenia spowodowane nieodpowiednim transportem powodują, że pokrycie blaszane nie będzie pełniło swojej funkcji, osłabione szybko ulegnie zniszczeniu i co równie ważne będzie nieestetyczne. Ponadto nie podlega reklamacji. Dlatego też jeśli przewozimy blachę samodzielnie, zróbmy to prawidłowo – podpowiadamy jak. W przypadku gdy pokrycie blaszane dostarczane jest przez zewnętrznego przewoźnika, dokładnie sprawdźmy przesyłkę – możemy w ten sposób uniknąć wielu problemów.
Blaszane pokrycia dostarczane są najczęściej na plac budowy samochodem z otwartą platformą, co znacznie ułatwia załadunek i rozładunek arkuszy. W przypadku, gdy zamierzamy arkusze przewozić samodzielnie, zadbajmy o to, aby nie wystawały poza obrys samochodu, ponieważ łatwo mogą ulec uszkodzeniu. Skrzynia ładunkowa musi być czysta, aby piasek, cement czy inne sypkie materiały nie dostały się między arkusze. Blacha powinna być również odpowiednio przymocowana – aby podczas jazdy nie przesuwała się – oraz zabezpieczona przed niesprzyjającymi warunkami pogodowymi – jazda w deszczu grozi korozją pokrycia. W razie zamoczenia blachy podczas transportu należy ją koniecznie przed dalszym składowaniem wysuszyć. Mniej problemów jest z transportem blachodachówki modułowej – standardowo pakowana jest w pakiety (po kilka arkuszy), które przewożone są na paletach. Pakiety oddzielone są od siebie specjalnymi styropianowymi przekładkami odwzorowującymi geometrię blaszanego pokrycia. Stanowi to dodatkowe zabezpieczenie przed uszkodzeniami podczas transportu. Niewielkie paczki możemy przewieźć bez problemu – nie ma potrzeby zamawiania dostawy samochodem ciężarowym.
Podczas załadunku, rozładunku i rozpakowywania wskazana jest ostrożność. Zakazane jest przeciąganie arkuszy po podłożu oraz przesuwanie jeden po drugim, ponieważ w ten sposób zarysujemy ochronną zewnętrzną powłokę. Co ważne, podczas załadunku, a tym samym rozładunku każdy arkusz blachy przenosimy pojedynczo i pionowo, chwytamy go w miejscu przetłoczeń, ponieważ w tych właśnie miejscach odznaczają się największą sztywnością. Na 1 metr bieżący arkusza powinna przypadać jedna osoba, np. do rozładunku arkuszy o długości 4 m.b. potrzebne są 4 osoby. Nieodpowiedni rozładunek może spowodować, że blachy będą się giąć ponad swoją wytrzymałość i odkształcać na krawędziach, co będzie widoczne na już ułożonym pokryciu dachowym. Rozładunek blach można przeprowadzić również mechaniczne – za pomocą urządzeń dźwigowych lub wózka widłowego o odpowiednim rozstawie wideł (musi być dostosowany do długości blachy).
Uwaga! Sprawdźmy, czy dostarczony przez przewoźnika towar zgadza się z dołączoną specyfikacją. Jeśli zauważymy jakiekolwiek uszkodzenia, opiszmy je dokładnie w protokole odbioru lub liście przewozowym, przewoźnik powinien nasze uwagi potwierdzić podpisem.
Bezpieczne składowanie materiałów budowlanych na placu budowy Wydawać by się mogło, że w dzisiejszych czasach nie […]
Czytaj dalejBardzo często inwestorzy chcąc zaoszczędzić na kosztach budowy dachu, a tym samym na domu, rezygnują z […]
Czytaj dalejJeśli mówimy o blaszanych pokryciach dachowych, to zazwyczaj mamy na myśli blachodachówki. Nic dziwnego, ponieważ większość […]
Czytaj dalej