Zamawiając roboty budowlane jesteśmy objęci taką samą ochroną konsumencką, jak przy zakupie każdego innego produktu. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za towar od dnia wydania rzeczy inwestorowi i w przypadku stwierdzenia jego wady lub niezgodności z umową ma obowiązek uwzględnić naszą reklamację. W zależności od sytuacji inwestor może dochodzić swoich praw z tytułu rękojmi lub gwarancji. Czym się różnią, jakich dokumentów wymagają i jakie są terminy zgłaszania wady oraz rozpatrywania reklamacji? Poniżej kilka wskazówek.
Z tego wpisu dowiesz się jakie są:
Budowa domu to proces wymagający starannego planowania na każdym etapie. Obejmuje nie tylko wybór projektu i technologii, ale także selekcję odpowiednich materiałów, współpracę z wykonawcami oraz dopełnienie wszelkich formalności. Każda decyzja wpływa na trwałość, funkcjonalność oraz finalne koszty inwestycji.
W kolejnym cyklu tematycznym, Budowa domu, znajdą się praktyczne wskazówki dotyczące całego procesu – od fundamentów, przez konstrukcję dachu, aż po prace wykończeniowe. Omawiamy kluczowe aspekty wyboru materiałów, sposoby optymalizacji budżetu oraz potencjalne wyzwania, na które warto się przygotować. Dzięki sprawdzonym rozwiązaniom realizacja inwestycji może przebiegać sprawnie i bez niepotrzebnych komplikacji.
W artykule omówione zostały kwestie związane z gwarancją i rękojmią na materiały budowlane. Gwarancja to dobrowolne zobowiązanie producenta lub sprzedawcy, podczas gdy rękojmia wynika bezpośrednio z przepisów prawa i nie wymaga dodatkowych dokumentów. Znajomość tych instytucji prawnych jest fundamentem, który pozwala uniknąć problemów prawnych i logistycznych podczas realizacji inwestycji budowlanej.
Gwarancja na materiały budowlane jest dokumentem potwierdzającym jakość produktów i podstawą do reklamacji. Daje pewność, że w przypadku stwierdzenia wady materiały zostaną naprawione albo wymienione na koszt producenta. Warto wiedzieć, że nie ma ustawowego obowiązku objęcia danego wyrobu gwarancją, jest to oświadczenie dobrowolne.
Ponieważ poza zakupem materiałów niezbędne są umowy o roboty budowlane, w umowie gwarancyjnej zawarte są określone obowiązki wykonawcy. Reklamacje zgłaszane z tytułu nieprawidłowego wykonawstwa nie podlegają gwarancji producenta materiałów.
W przeciwieństwie do gwarancji, która jest dobrowolna, rękojmia to obowiązkowa, narzucona przez ustawę odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru. To sprzedawca, a nie producent, udziela rękojmi na zakupione materiały, co więcej, zgodnie z prawem, sprzedawca odpowiada za wady nawet wtedy, gdy nie były one widoczne w momencie zakupu, a ujawniły się dopiero po określonym czasie. Naprawa bądź wymiana materiałów jest wolna od opłat, koszty ponosi sprzedawca lub powiązany z nim wykonawca umowy o roboty budowlane.
Konsument ma prawo korzystać z roszczeń zarówno z tytułu rękojmi, jak i z tytułu gwarancji.
GWARANCJA | RĘKOJMIA | |
Podstawa prawna | Jest dobrowolna i jeśli została wystawiona, to za wadliwy towar odpowiada producent. | Za wadliwy towar z mocy prawa obowiązkowo odpowiada sprzedawca. |
Czas trwania | Czas określany indywidualnie przez gwaranta. | Zwykle 2 lata od dnia wydania rzeczy kupującemu. |
Zakres ochrony | Warunki są ustalane przez gwaranta, gwarancja może obejmować naprawę lub wymianę towaru, a także inne usługi. | Obejmuje wady fizyczne i prawne towaru. Konsument ma prawo żądać naprawy, wymiany towaru, obniżenia ceny lub wynagrodzenia należnego wykonawcy. |
Odpowiedzialność | Gwarant odpowiada za wady towaru zgodnie z warunkami gwarancji, niezależnie od odpowiedzialności sprzedawcy. | Sprzedawca odpowiada za wady towaru niezależnie od tego, czy wiedział o wadzie w momencie sprzedaży i musi ponieść koszty zaspokojenia roszczenia. |
Zgłaszanie wad | Upływ terminu zgłoszenia wady zgodnie z warunkami określonymi w gwarancji. | Powinno się złożyć oświadczenie w ciągu roku od wykrycia wady. |
Aby reklamacja z tytułu rękojmi czy gwarancji przebiegła sprawnie, w przypadku niewłaściwego wykonania obiektu inwestorzy muszą złożyć oświadczenie i zgromadzić podstawowe dokumenty:
Ponieważ sprzedawcy reprezentują różną politykę reklamacyjną i różnie interpretują odpowiedzialność wykonawcy, warto najpierw sprawdzić, jakich dokumentów wymaga reklamacja i upewnić się, że spełniamy wymagania potrzebne do usunięcia wady. Kopie złożonych dokumentów dobrze jest zachować na przyszłość.
Przeczytaj warunki reklamacji. Zanim wystąpisz o wymianę materiałów lub obniżenie kosztów z tytułu rękojmi lub gwarancji, upewnij się, że Twój przypadek spełnia kryteria stawiane przez sprzedawcę.
Przygotuj odpowiednie dokumenty. Tak jak wspomniano wyżej, w celu zgłoszenia reklamacji potrzebny będzie dowód zakupu, opis, zauważone wady wykonanych robót budowlanych, zdjęcia i ewentualne inne oświadczenia potwierdzające niezgodność materiałów z umową.
Złóż wniosek reklamacyjny. Zrób to bezpośrednio u sprzedawcy, najlepiej drogą mailową, załączając zebrane dokumenty lub osobiście – ale wówczas zadbaj o kopie wszystkich oświadczeń i potwierdzenie zgłoszenia. We wniosku określ też, jakiej formy zadośćuczynienia oczekujesz – tego, że roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się wykonać ponownie, bezpłatnie, bądź obniżenia wysokości należnego wynagrodzenia wykonawcy, wymiany towaru na nowy czy obniżenia ceny. W ostateczności można zażądać odstąpienia od umowy, choć jest to możliwy tylko wtedy, gdy nie da się naprawić lub wymienić materiałów budowlanych albo to wymagałoby nadmiernych kosztów lub nakładów finansowych.
Zaczekaj na decyzję. Sprzedawca w ciągu 14 dni powinien ustosunkować się do wniosku. Jeśli po upływie tego czasu nie otrzymasz odpowiedzi, reklamację uznaje się za zasadną. W przypadku, gdy reklamacja zostanie odrzucona, możesz podjąć dalsze kroki – ponowić rozmowy ze sprzedawcą, skontaktować się z prawnikiem lub zgłosić sprawę do sądu.
Zgodnie z przepisami sprzedawca ponosi odpowiedzialność za towar przez dwa lata od zakupu. Jednak najlepiej, aby inwestor zgłosił zastrzeżenia w ciągu roku od dnia stwierdzenia wady. Wówczas miejsca ma tak zwane domniemanie, że wada istniała już w momencie zakupu i z tytułu rękojmi nie trzeba udowadniać istnienia winy. Terminy dla konkretnych materiałów mogą też różnić się w zależności od rodzaju umowy. Dotyczy to zwłaszcza materiałów objętych gwarancją, w której warunkach producent ma prawo określić terminy indywidualnie. W zamian często oferuje korzystniejsze warunki reklamacyjne niż te ustawowe. Rozpatrzenie reklamacji powinno nastąpić w ciągu 14 dni od zgłoszenia. W innym wypadku uznaje się ją za zasadną. Co istotne, usunięcie wady przedawnia poprzednie oświadczenie gwarancyjne.
Gwarancja i rękojmia to prawa konsumenckie, które chronią uprawnienia inwestora. Obowiązki gwaranta i warunki rękojmi za wady są jednak różne, dlatego warto przed zakupem sprawdzić politykę reklamacyjną danej firmy. Renomowani producenci, którzy są pewni jakości swoich wyrobów, nie boją się korzystnych dla klientów świadczeń gwarancyjnych, a proces ewentualnej reklamacji, nawet uwzględniający roboty budowlane, przebiega bez nadmiernych niedogodności.
Zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. z jednej strony nie są spektakularne, z drugiej zaś […]
Czytaj dalejZatrudniając ekipę do budowy czy remontu domu, należy koniecznie zawrzeć z nią umowę na piśmie. Tylko […]
Czytaj dalejSamowolą budowlaną określa się nielegalne prowadzenie prac budowlanych, polegające na budowie niezgodnie z obowiązującymi przepisami lub […]
Czytaj dalejWedług badań 80% Polaków marzy o własnym domu. Jest to pragnienie, które łączy ludzi na całym […]
Czytaj dalej